lørdag den 19. november 2011

F.E. Higgins: The Lunatic's Curse

Originaltitel: The Lunatic's Curse
Forfatter: F.E. Higgins
Serie: Tales from the Sinister City #4
Forlag: Macmillan Children's Books
Sideantal: 336
Udgivet: 04-03-2011
Oversat til dansk: -
Læst på: Engelsk
Stjerner: 5/5

The Lunatic's Curse er en selvstændig bog i serien Tales from the Sinister City. I byen Opum Oppidulum møder vi drengen Rex. Hans far er af uforklarlige årsager blevet erklæret sindssyg, og Rex er sikker på, at det har at gøre med farens nye kone, Acantha. Hver dag kigger Rex over på den anden side af verdens koldeste sø Beluarum, hvor sindssygeanstalten ligger. Hvor hans stakkels far befinder sig. Rex ved ikke, om han nogensinde vil få ham at se igen. Pludselig bliver han dog revet ind i et mysterium, der er mere makabert og forfærdeligt, end han kunne have anet.
'Help,' yelled Rex. His father's face was within an inch of his own. Saliva spilt over his lip and ran down his chin to drip on to Rex's cheeks. And for years afterwards Rex would always recall vividly the overwhelming smell of his fishy breath. Now the pressure on his chest was so great he felt as if his eyes were about to burst. Ambrose pulled Rex's arm up to his frothing mouth, clamped his jaw around his wrist and bit down so hard he actually reached the bone.
Rex's historie fik min mave til at knuge sig sammen, men jeg fik gang på gang mit håb op, især da han mødte den sære pige Hildred. Hun var ligesom et frisk pust til hans tragedie. Higgins' karakterer er altid specielle på den ene eller den anden måde, og det giver en lyst til at lære dem at kende. Rex' far, Ambrose, er for eksempel en succesrig opfinder, og Rex går i hans fodspor. Hildred kommer fra et rejsende cirkus, og det var simpelthen så hyggeligt at læse om hendes omgangskreds.

The Lunatic's Curse er en makaber historie, krydret med overnaturlige fænomener. Blandt andet får man som læser engang imellem tankerne fra det store monster fra dybet. Det er fascinerende at læse. Bogen er på ingen måde en solskinshistorie, og det er også noget af det, som jeg elsker ved forfatterindens bøger. Du ved aldrig, hvad udfaldet bliver. Uforudsigelige fortællinger er noget af det bedste, jeg ved! Der var nogle ting, som jeg løbende gættede mig frem til, men overordnet overraskede den. Big time.

Jeg har tidligere læst Den Sorte Bog og Knoglemagi af F.E. Higgins, og med mit kendskab til forfatterinden håbede jeg at blive taget med på endnu en makaber og velskrevet rutsjebanetur. Første kapitel gav mig straks blod på tanden, så jeg lænede mig blot tilbage og nød bogen. Hvis jeg skal være helt ærlig, så forstår jeg ikke, hvorfor Higgins' bøger ikke er mere kendte end som så. Hvis jeg skal nævne en ting, der går mig en anelse på, er, at hovedrollen ofte er en dreng, som har en pige som sin hjælper, hvilket går igen i samtlige af hendes romaner. Bøgerne i serien Tales from the Sinister City er alle selvstændige, men karakterer, steder og så videre dækker engang imellem ind over hinanden, og det er virkelig sjovt at bemærke, mens man læser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...