søndag den 15. april 2012

Ally Carter: Heist Society

Originaltitel: Heist Society
Forfatter: Ally Carter
Serie: Heist Society #1
Forlag: Hyperion
Sideantal: 304
Udgivet: 08-02-2010
Oversat til dansk: Mit liv som tyv
Læst på: Engelsk
Stjerner: 3/5

16-årige Katarina Bishop gør noget utænkeligt inden for tyvenes branche. Hun forlader den! 

Men ikke længe efter hun er startet på kostskole, bliver hun opsøgt af sin tidligere ven og partner, den underskønne Hale. Uanset hvor ihærdigt hun forsøger at få et normalt liv, er det ikke muligt, når fortiden trækker i hende. 

Kats far er blevet beskyldt for et tyveri, som han ikke har begået, af skurken Arturo Taccone. Den eneste måde, som Katarina kan redde ham på, er at finde de stjålne malerier - og stjæle dem tilbage.

Thieves aren't supposed to want too much - which is ironic, but true. Never live anyplace you can't walk away from. Never own anything you can't leave behind. These were the laws of Kat's life - of Kat's world. As she watched her father sip hot coffee and sneak smiles at her over the top of the cup, she knew that, strictly speaking, no thief is ever supposed to love anything as much as she loved him.

Tænk eksklusive kunstværker, tænk store kup, tænk forklædninger og avanceret udstyr. Så har du ingredienserne i Heist Society. Men på trods af den indeholder alt det, så mangler bogen den der hemmelige ingrediens, der gør en fortælling helt særlig. 

På nær tyvetemaet synes jeg, at det hele er noget, som jeg har læst om før, og det er faktisk super synd, for den kunne være blevet god, hvis personerne havde mere dybde til sig. En af de ting, der f.eks. generede mig ved hovedpersonen Kat var, at der ikke var nogen uddybende forklaringer på hendes handlinger - hverken hvorfor hun i sin tid forlod livet som tyv, eller hvorfor hun pludselig vælger at inkludere en outsider i deres kup uden videre omtanke.

Bogen har konstant geografiske spring, og disse burde have øget spændingen, men de blev i stedet bare en distraherende - og ligegyldig - faktor efter min mening. Og jeg plejer ellers at være ganske begejstret for at opleve forskellige steder og lande igennem bøger. De eneste ting, som jeg fandt forfriskende og interessante, var passagerne om kunsten og så livet som tyv.

1 kommentar:

  1. Hjertet der sladrede er den jeg bedst kan lide. :) Jeg læste den i gymnasiet, så det kan være derfor. Jeg har desværre ikke læst så meget af ham, som jeg egentlig gerne vil. Jeg er bare så vild med hans stil. :D

    Det er synd for Regina, men nu ved man da, hvor hun har sin ondskab fra. Men ja, jeg holder også af hende på en måde. Men for tiden er hun da virkelig led, nu hvor hun er så tæt på, at få sin hævn.
    Og gud, hvor glæder jeg mig til afsnittet på søndag. :D Hvad mon der vil ske? De afsluttede midt i en cliffhanger. :)

    - Didde
    Bookaholic.dk

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...