lørdag den 23. februar 2013

Lynn Barber: An Education


Originaltitel: An Education
Forfatter: Lynn Barber
Serie: -
Forlag: Viking
Sideantal: 199
Udgivet: 01-01-2009
Oversat til dansk: An Education
Læst på: Engelsk
Stjerner: 4/5

Et lift fra en fremmede kan forandre alt.

16-årige Lynn Barber brillierer i skolen og stræber efter at komme på Oxford University, da hun en dag møder den næsten dobbelt så gamle Simon, som går hen og bliver hendes første kæreste. Men Simon skjuler på noget. Og da Lynn finder ud af, hvad det er, ville hun ønske, at hun aldrig havde taget imod det lift, for forholdet med Simon skal vise sig at få indflydelse på alt lige fra hendes uddannelse og karriere til hendes generelle tilgang til sex og mænd.

I suspect this is always the way with conmen: they don't even have to construct a whole story, their victims fill in the gaps, reconcile the irreconcilables - their victims do most of the work. Simon hardly had to con me at all, because I was so busy conning myself.

Jeg så filmen, og jeg elskede den. Bogen er dog ikke filmen, og filmen er ikke bogen, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, men det er bare vigtigt at skille de to ting ad. Filmen er nemlig kun løst baseret på ét af bogens kapitler, så hvis man forventer en storslået romance, kan man godt gå hen og blive skuffet. Hvis man derimod er nysgerrig efter at vide, hvad der skete med Lynn (som hedder Jenny i filmen), efter filmen sluttede, så bør man læse denne bog.

An Education er den første memoir, jeg nogensinde har læst. Jeg gik derfor ind til genren med et åbent sind, og det betalte sig. Det var sjovt at genkende nogle af mine egne ambitioner i Lynn Barbers, men for det meste, sad jeg og rystede på hovedet af hendes valg. Det gjorde dog ikke noget, for mennesker laver fejl, og den måde, Lynn Barber dvælede ved nogle af sine, gjorde bogen troværdig. Det, der i sidste ende får mig til at give bogen hele fire stjerner, er det spændende indblik i livet som freelance journalist; jobbets glamourøse og knap så glamourøse sider. Sarkasmen, humoren og de lidt tungere temaer om sygdom mindede mig om John Greens bøger, som jeg elsker (!), så jeg tror, at Green-fans ligeledes vil blive bidt af Lynn Barbers memoir.

5 kommentarer:

  1. Tak skal du have! Ja, jeg havde nogle gode dage med venner og familie på besøg på skift.

    Jeg kan se, at du har set Game of Thrones sæson tre traileren. Hvad tænker du om den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor hyggeligt. Sådan skal det også være. :)

      Jeg er helt vild med traileren! Nu har jeg ikke læst den tredje bog i serien - venter nemlig på at se sæsonen først - men jeg synes generelt, at jeg får en interessant forsmag på de kommende afsnit. Og så er baggrundsmelodien bare vidunderlig.

      Slet
  2. Den ser også lovende ud, men jeg kan umiddelbart ikke sige, om den lægger sig op af tredje bog. Så meget afsløre de alligevel ikke. Faktisk tror jeg at de tager udtræk fra flere af bøgerne, for sådan som forfatteren kan blive ved, kan de næppe lave tilhørerende sæsoner til. Jeg håber, at vi kommer til at se mere til folket med de blå øjne. Afsluttede forrige sæson ikke der?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det gjorde den - da den store horde af White Walkers kom vadende mod the Wall. :)

      Slet
  3. White Walkers hedder de da også! Det havde jeg helt glemt. Det bliver rigtig spændende at se, hvad de finder på. Jeg synes virkelig, at jeg mangler dem i bøgerne.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...