fredag den 6. januar 2012

Bogåret, der gik #2

I år 2011 læste jeg i alt 44 bøger, præcis 1 bog mere end i 2010. Dette var da også mit mål. Desuden skulle jeg som et andet mål læse 5 klassikere, og jeg fik læst 6. Yes! Sidste år lavede jeg en undersøgelse, inspireret af denne blogger, der opsummerede bogåret, der gik. Jeg synes, at det var super at reflektere over bogoplevelser, og derfor vil jeg endnu en gang skrive om succesoplevelser, skuffelser og bøger, der alt i alt har gjort indtryk på mig. Bloggeren har tilføjet nogle flere punkter til listen, så undersøgelsen bliver en lille smule udvidet i år. Enjoy!

1. Bedste bog, du læste i 2011?
Denne er noget nær umulig at svare på, når jeg kun må vælge én bog. Året 2011 var nemlig spækket med fantastiske bøger. Men klassikeren The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde fik mig virkelig til at filosofere over livet, hvordan man skal gøre det værd at leve, og hvad der i sidste ende betyder noget. Jeg elsker jo denne slags bøger, især når de også byder på en god historie. Og det gør denne helt sikkert.

2. Værste bog / bog du ville ønske, at du elskede mere, i 2011?
Evermore af Alyson Noël skuffede mig i høj grad. Vagt plot, irriterende karakterer, og så minder den alt, alt for meget om Twilight. Jeg havde glædet mig til at læse serien, efter at have fået den i julegave, men jeg nåede ikke videre end til at læse den første. De andre står fortsat urørte på min bogreol, hvilket ærgrer mig rigtig meget.

3. Mest overraskende bog (på en god måde) i 2011?
Denne er nem at svare på. Pretty Little Liars af Sara Shepard. Jeg forventede stort set ingenting af den første bog, da jeg lånte den på biblioteket. Jeg ville bare gerne nå at læse den, inden jeg begyndte på tv-serien af samme navn. Men så forelskede jeg mig i bogen og dens fortsættelser så meget, at jeg ikke gad at følge med i tv-serien, da det kom til stykket, fordi bøgerne var waaaay better.

4. Bog, som du anbefalede til flest mennesker i 2011?
A Game of Thrones af George R. R. Martin ... tror jeg nok.

5. Bedste serie, du opdagede i 2011?
Vampire Academy af Richelle Mead! Og tænk, at jeg ikke gik i gang med den serie noget før. Hold da op, hvor tog den mig med på en fænomenal læseoplevelse. Faktisk så fænomenal, at serien gik hen og blev en af mine yndlings. Åh, Rose, Dimitri, Adrian.

6. Nye favorit forfattere / forfatterinder, du opdagede i 2011?
Richelle Mead, Oscar Wilde, George R. R. Martin, Jerome K. Jerome og Lauren Oliver. Sikke en blanding.

7. Bedste bog, som tog dig ud af din sikkerhedszone eller var en helt ny genre for dig?
Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg stort set aldrig læser krimier. Og jeg er heller ikke stor fan af dem. Men Paganinikontrakten af Lars Kepler var en krimi, og jeg nød alligevel at læse den.

8. Mest spændende / umulig-at-lægge-fra-sig bog i 2011?
Tja, jeg blinkede stort set ikke, da jeg læste Skyggekysset af Richelle Mead, så den bog er vist et meget godt bud.

9. Bog, du glædede dig mest til i 2011?
Clockwork Angel af Cassandra Clare var den bog, som jeg uden tvivl glædede mig mest til, og det var på ingen måder forgæves. Nu glæder jeg mig endnu mere til fortsættelsen, Clockwork Prince, som venter på mig på bogreolen. Ih!

10. Favorit forside af en bog, du har læst i 2011?


Igen må jeg nævne Clockwork Angel. Jeg har brugt så lang tid på at beundre den forside. Alle forsiderne på Cassandra Clares bøger er to die for.

11. Mest mindeværdige karakter i 2011?
Her må jeg nævne Rose Hathaway fra Vampyr Akademiet. Jeg kunne relatere mig så meget til hende, at det skræmte mig. Hendes tankegang, temperament og svagheder.

12. Den smukkest skrevne bog, du har læst i 2011?
Before I Fall af Lauren Oliver er skrevet med megen følelse bag, der gjorde, at jeg blev fuldkommen opslugt.

13. Bog, der gjorde størst indtryk på dig i 2011?
Det må være enten The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde eller Skyggekysset af Richelle Mead. Sidstnævnte rørte mig til tårer.

14. Bog, du ikke kan fatte, at du ventede til 2011 med at læse?
Nogle af klassikerne - The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde, Skatteøen af Robert Louis Stevenson og Tre Mænd i en Båd af Jerome K. Jerome.

15. Favorit passage / citat fra en bog, du har læst i 2011?
Fra The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde:
realise your youth while you have it. Don't squander the gold of your days, listening to the tedious, trying to improve the hopeless failure, or giving away your life to false ideals, of our age. Live! Live the wonderful life that is in you! Let nothing be lost upon you.

16. Bog, du sandsynligvis vil genlæse i 2011?
Tre Mænd i en Båd af Jerome K. Jerome var så hyggelig, velskrevet og morsom, at jeg simpelthen bliver nødt til at genleve de tre mænds skøre eventyr på ny, når jeg trænger til et godt grin.

17. Bog, der havde en passage / et afsnit, som du higede efter at snakke og dele med nogen i 2011?
Slutningen på Skyggekysset af Richelle Mead. Selv hvis mine medmennesker ikke ville høre på mig, tvang jeg dem til det.

1 kommentar:

  1. Hej. Jeg er lige faldet forbi din blog og må sige, at jeg havde præcis den samme reaktion på Skyggekysset af Richelle Mead. Desværre kendte jeg inden andre der havde læst den så jeg sad alene med mine frustrationer og havde bare lyst til, at råbe til alle at de simpelthen blev nødt til at læse den! Med det samme! ;)

    Fed blog btw. (;

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...