torsdag den 15. december 2011

Lauren Oliver: Before I Fall

Originaltitel: Before I Fall
Forfatter: Lauren Oliver
Serie: -
Forlag: Hodder & Sotughton General Division
Sideantal: 368
Udgivet: 22-07-2010
Oversat til dansk: Før jeg falder
Læst på: Engelsk
Stjerner: 5/5

Da Samantha Kingston går ud af hoveddøren en fredag morgen, ved hun ikke, at hun samme aften vil omkomme i en bilulykke. Hun ved heller ikke, at hun kommer til at genleve den samme fredag syv gange til. Popularitet. Tre bedste veninder. Og en kæreste, som alle pigerne på Thomas Jefferson High sukker efter. Disse ting betyder alt for Sam. Men som hun genlever skoledagen, fritiden - og ikke mindst menneskerne omkring hende den fredag, går det op for Sam, at livet måske har mere at byde på. Og at alle er en del af noget større.

It amazes me how easy it is for things to change, how easy it is to start off down the same road you always take and wind up somewhere new. Just one false step, one pause, one detour, and you end up with new friends or a bad reputation or a boyfriend or a breakup. It's never occurred to me before; I've never been able to see it. And it makes me feel, weirdly, like maybe all of these different possibilities exist at the same time, like each moment  we live has a thousand other moments layered underneath that look different.

Omtalen af denne bog er helt fantastisk, og jeg vil alligevel bidrage med lidt mere. Jeg vil vove at påstå, at man ikke kan undgå at falde pladask for Before I Fall. Det gjorde jeg i hvert fald. Der er noget smukt og filosofisk over historien, som udspiller sig i vante omgivelser, men alligevel bringer læseren til et højere plan. Som Sam siger i begyndelsen af romanen, er hun som du og jeg. Og det passer. Til trods for det kan være svært at sætte sig ind i hendes personlighed til at starte med, fordi hun på mange punkter er overfladisk, så er hendes valg ikke anderledes end mange andres. Hun gør ting, hun er stolt af. Og ting hun fortryder.

For mig var det en enormt livsbekræftende bog. Selvom den handler om døden, handler den alligevel mest om livet. Om hvordan man bør leve det til fuld, tage de rigtige valg. Og om hvordan man bør leve for de momenter, der gør en åndeløs. Idéen om at få en chance til er blevet skildret mange gange før i såvel bøger som film. Men Lauren Oliver er dygtig til at tage idéen og gøre den til sin egen. Det bliver aldrig kedeligt at læse om den samme dag i Sams liv, for hver dag opdager hun noget nyt. Så er der desuden Sams veninder. De fleste af samtalerne med dem bragte et stort smil frem på læben hos mig. Men jeg græd mig selv igennem de sidste mange kapitler, og jeg må lige understrege her til sidst, hvor dejlig denne bog er!

6 kommentarer:

  1. Man kan godt undgå at falde for den :-P Jeg synes i hvert fald den var kedelig hehe. Anmeldte den også for knap så længe siden, kan ikke huske hvor mange stjrerner den fik. Men ikke mere end tre. Hehe

    SvarSlet
  2. Man kan godt undgå at falde for den :-P Jeg synes i hvert fald den var kedelig hehe. Anmeldte den også for knap så længe siden, kan ikke huske hvor mange stjrerner den fik. Men ikke mere end tre. Hehe

    SvarSlet
  3. Ja sådan går det tit med de bøger :)

    SvarSlet
  4. Det er vildt fedt! Især når man er syg, så bliver man bare lidt mere glad hehe :) Ville bare ØNSKE jeg kunne holde ud at læse, men mine øjne svier simpelthen bare for meget til noget som helst. Men hvad pokker! Det er jo ligesom jul med alle de ting! :D

    SvarSlet
  5. Der er faktisk ret lang tid til, men glæd dig! Bogen er god, så mon ikke serien også vil blive det.

    Jeg har deadline på onsdag, men jeg er sådan cirka færdig. Der skal bare retes og skrives lidt til.


    www.breakingfree.dk/annenikoline

    SvarSlet
  6. Jeg synes også - som du siger - at den her bog er utroligt livsbekræftende! Jeg var helt skudt i den, da jeg var færdig, og blev nødt til at læse mere af Lauren Oliver. Så jeg tog til England og købte 'Delirium'! Den kan klart anbefales, den er helt absolut fantastisk, og så er 2'eren 'Pandemonium' jo også lige udkommet for en uge siden!

    // Caroline W - http://hyehobpg.blogspot.com/

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...