lørdag den 28. juli 2012

John Green: The Fault in Our Stars

Originaltitel: The Fault in Our Stars 
Forfatter: John Green
Serie: -
Forlag: Dutton Books
Sideantal: 318
Udgivet: 10-01-2012
Oversat til dansk: En Flænge i Himlen
Læst på: Engelsk
Stjerner: 5/5

Hazels teenageår har primært været domineret af kræft. Den uhelbredelige slags. Som 16-årig har hun for længst slået sig til tåls med, at hun lever på lånt tid, men da Augustus Waters dukker op i hendes liv og giver hende en forsmag på forelskelse, er Hazel usikker på, om hun kan eller bør kaste sig ud i dette eventyr sammen med ham.

"Okay," he said. "I gotta go to sleep. It's almost one."
"Okay," I said.
"Okay," he said.
I giggled and said, "Okay." And then the line was quiet but not dead. I almost felt like he was there in my room with me, but in a way it was better, like I was not in my room and he was not in his, but instead we were together in some invisble and tenuous third space that could only be visited on the phone.
"Okay," he said after forever. "Maybe
okay will be our always."
"Okay," I said.
It was Augustus who finally hung up.

John Green skaber ikke bare historier - han skaber magi! Jeg havde en kærlighed-ved-første-blik-oplevelse med forfatterens skrivestil, for sjældent har jeg læst en så velskreven ungdomsroman. The Fault in Our Stars er kommet på min (endnu uskrevne) liste over Betydningsfulde Bøger.

Igennem Hazels hverdage og tanker og dialoger mellem karaktererne, beskriver forfatteren det at være ung og diagnoseret med forskellige typer af kræft. Der bruges engang imellem en sarkastisk tilgang til sygdommen og til livet, men det er blot med til at gøre fortællingen så meget mere realistisk, for man kan ikke forvente, at de unge fra kræftsupportgruppen skal opføre sig som om, at livet er en dans på roser. De er netop beviser på, at det ikke er tilfældet.

Romancen er sød, nøjagtig ligesom Hazel og Augustus. Hazel kæmper to kampe; den ene imod sygdommen, den anden mod Amors pile. Ved at gengælde Augustus' følelser, risikerer hun at såre ham dybt, hvis kræften endeligt får overtaget over hende. Men ligesom med sygdommen, har hun ikke kontrol over sine følelser.

Efter at have læst denne morsomme, vidunderlige og hjerteskærende fortælling, føler jeg mig fuldkommen åndeløs. Og samtidigt lidt klogere på livet. Jeg havde på fornemmelsen, at det ville blive en tung roman, men jeg fortryder under ingen omstændigheder at have åbnet den, da sætter ens egne udfordringer i livet i perspektiv. Trods den melankolske undertone er der skabt luft ved brug af humor af den højeste kaliber. Den bør dog alligevel læses i selskab med en pakke Kleenex. Eller to. Bare for en sikkerheds skyld.

3 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig også rigtig meget til at læse John Green, har udelukkende hørt gode ting. The Night Circus er faktisk kun købt fordi jeg synes den er virkelig smuk og passer perfekt ind i mit hjem, men den lader til at være elsket rundt omkring så jeg ser frem til at læse den også :D

    Jeg overvejede også stærkt at købe The Fault in Our Stars, men tænkte at en John Green var nok. Nu fortryder jeg da bittert. Thank God for Amazon, de vil nok gerne sende den til mig ;)

    SvarSlet
  2. Har du et link til hende blog? For det lyder da som noget, jeg gerne vil kigge nærmere på :)
    Jeg ser meget frem til at læse din anmeldelse af 'The Night Circus', venter med at læse den, til jeg har læst, hvad du synes om den :D

    SvarSlet
  3. RIP Esther!

    Jeg har ikke læst The Fault In Our Stars endnu, på trods af at jeg har fulgt John og Hanks vlog og projekter i åresvis, og læst Johns andre bøger, og at jeg også fulgte Esther.

    Men jeg har bare ikke kunnet gøre det af en eller anden grund... men nu må Etsher, den vlogger som bogen er inspireret af, være kommet så meget på afstand at det er tid.

    Og med sådan en fantstisk anbefaling, ville det være synd ikke at give den en chance ;)

    Tak

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...