lørdag den 18. december 2010

Katarina von Bredow: Ekspert i at rødme

Originaltitel: Expert på att rodna
Forfatter: Katarina von Bredow
Serie: -
Forlag: Rabén & Sjögren
Sideantal: 389
Udgivet: 14-03-2008
Oversat til dansk: Ekspert i at rødme
Læst på: Dansk
Stjerner: 5/5

Den 14-årige Natalie flytter ud på landet sammen med sin mor, hos den nye kæreste og papfar Bo. Hun skal væk fra sin bedste veninde Maja, den velkendte skole og rolle i sin gamle klasse. På den nye skole bliver det nemlig lidt af en magtkamp for ikke at blive det nye mobbeoffer, men til gengæld blive Iras gode veninde. Problemet er bare, at alle vil være Iras gode veninde, og hvad er det helt præcist, der er så specielt ved Ira?

Derhjemme småskændes Bo og Lisa allerede om de fastlagte regler, som de ikke har fået nogen indflydelse på. Selvom der er mange negative sider ved at flytte ind i det nye hjem, så er der også en masse positive - såsom den lækre papbror Jasper, altid flirtende og charmerende, og hesten Dreyra som Natalie næsten får helt for sig selv.

Ekspert i at rødme er en velskrevet ungdomsroman, mest for piger i teenageårene. Den fortæller om alle de problematiske ting ved at starte på ny, men samtidig husker bogen en på, hvor vigtigt det er at se det skønne i forandringer. Jeg kunne virkelig godt lide at læse den, selvom jeg i begyndelsen var lidt nervøs for, at den ikke bød på noget nyt i denne genre. De filosofiske tiltag, som man kan opsnappe hist og her, er dog med til at gøre mit syn på bogen rigtig positivt.
Så snart døren til førerhuset er smækket i, sætter mortoren i gang med en dyb brummen, og efter at have holdt tilbage for en blå Saab svinger føreren flyttebilen ud fra fortovskanten og kører af sted.
"Endelig," siger Lisa i en underlig, lidt tøvende tone, som ikke rigtigt passer til ordet.
Natalie nikker.
Så forlader hun vinduet og går rundt i rummene. Det runger, når man snakker, og lejligheden føles allerede fremmed. Huset, de skal flytte til, er også fremmed, og pludselig har de ikke hjemme nogen steder.
De svæver frit i universet.
Sproget og karaktererne gør det let at indleve sig i historien, og hver gang vores elskværdige hovedperson Natalie rødmer, rødmer man næsten med. Den måde, hun reagerer på, kan man sagtens forholde sig til og endda se op til. Jeg vil mene, at alle læsere vil kunne finde sig selv i en eller anden af karaktererne i bogen. Katarina von Bredow har en masse gode budskaber til unge, som man selv må trække ud af bogen, når man har læst den. Jeg vil gerne have lov til at give den 5/5 stjerner, da effekten af bogen virkelig overraskede mig. Jeg fik både lyst til at grine og græde, og den mindede mig om en masse ting, som jeg selv har været igennem nogle år tilbage. Efter min mening er det den effekt, som en god ungdomsbog skal have.

1 kommentar:

  1. Vi kender vidst alle til det med at rødme!! Lyder som en interessant bog! :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...